Utbildningsutvärderingar inom Treklövern

Spara favorit 21 feb februari 2019

Ett gemensamt utvärderingssystem för att stärka utbildningskvaliteten har införts vid Karlstads universitet, Linnéuniversitetet och Mittuniversitetet.

Bakgrund

Nytt nationellt system

Inom ramen för ett nytt nationellt system för kvalitetssäkring av högre utbildning ska lärosätena själva svara för kvalitetssäkringen av sina utbildningar. Det innebär att lärosätena formar egna system för kvalitetssäkring som inriktas både på resultat och på kvalitetsutveckling. Dessa system ersätter den kontroll som tidigare genomförts av Universitetskanslersämbetet (UKÄ) på program-/huvudområdesnivå.

Vad är Treklövern

Treklövern är Karlstads universitet, Mittuniversitetets och Linnéuniversitetets arbetssätt för att uppfylla UKÄs krav på kvalitetssäkring av utbildning enligt främst ESG 1.9 (regelbunden granskning). All utbildning vid de tre lärosätena ska granskas inom en sexårsperiod. Samarbetet som benämns Treklövern styrs av en ledningsgrupp som består av en vice-/prorektor och en studentrepresentant från varje lärosäte. Grunden för samarbetet är SUHF:s rekommendationer som anger att i utvärderingarna ska studenterna och deras studiegång vara i fokus. Utvärderingarna ska ta fasta på resultat, förutsättningar och processer, liksom sådant utbildningsnära kvalitetssäkrings- och kvalitets­utvecklingsarbete, som anges i Standard and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG) samt Högskolelagen och Högskoleförordningen.  

Granskningarna är skarpa och ersätter UKÄs utbildningsutvärderingar avseende de utbildningar som inte omfattas av UKÄs sexårscykel (dvs som istället ingår i Treklöverns sexårscykel). Rektor har full möjlighet att ta skarpa beslut (dvs avs sanktioner) om det efter ett år skulle kvarstå allvarliga brister (”måste-åtgärder” i bedömargruppens rapport som inte åtgärdats alt där det inte pågår ett förtroendegivande utvecklingsarbete). Den avrapportering av handlingsplanerna som görs till Treklöverns ledningsgrupp ett år efter att rapporterna skickats ut är förstås vägledande. Och naturligtvis är detta ett arbete som görs i dialog med fakulteterna, råden och institutionerna.

All utbildning vid Miun ska alltså granskas, antingen av UKÄ eller av Treklövern. Detta gäller utbildning på grund- och avancerad nivå och framöver även på forskarnivå. Forskarnivån kommer snart att inkluderas i Treklöverns granskningar men här återstår fortfarande ett utvecklingsarbete.

Bedömargrupper

Utvärderingarna genomförs av bedömargrupper som består av minst nio ledamöter. Bland ledamöterna ska det finnas minst två externa vetenskapligt alternativt konstnärligt sakkunniga samt en extern arbetslivsrepresentant. Varje lärosäte bidrar också med en vetenskapligt/konstnärligt kompetent ledamot och en studentrepresentant. Till ordförande för gruppen ska en av de externa utses.

Bedömningskriterier

  1. Utbildningarna ska nå kraven i högskolelagen och högskoleförordningen, dvs. de faktiska studieresultaten motsvarar de förväntade studieresultaten.
  2. Undervisningen ska fokusera på studenters lärande.
  3. Undervisningens innehåll och form ska vila på vetenskaplig och/eller konstnärlig grund samt beprövad erfarenhet.
  4. De lärare som är verksamma i utbildningen ska ha aktuell ämnesmässig och högskolepedagogisk/ ämnesdidaktisk kompetens.
  5. Utbildningen ska vara användbar för studenter och samhället.
  6. Studenterna ska ha inflytande i planering, genomförande och uppföljning av utbildningen.
  7. I utbildningen ska ett jämställdhetsperspektiv mellan män och kvinnor vara säkerställt och integrerat i såväl utformning som genomförande.

Aktuella kluster

Omgång 4

Under våren kommer de utsedda från våra tre lärosäten arbeta med rekrytering av två externa vetenskapligt kompetenta bedömare och en bedömare från arbetslivet, till vart och ett av de tre klustren i omgång 4. Studentkårerna kommer arbeta med rekrytering av studenter, en till varje kluster. I augusti är det upptaktsmöte för alla tre kluster och arbetet med utvärderingen drar igång på allvar. Under hösten 2019 skriver lärosätena självvärderingar medan bedömargrupperna läser självständiga arbeten. Lärosätesintervjuerna är beräknade till januari 2020 och rapporten väntas vara klar i maj samma år.

Kluster 8 inkluderar risk- och miljöstudier, folkhälsovetenskap, idrottsvetenskap rehabiliteringsvetenskap, handikappvetenskap och idrott och har John Selander som biträdande utvärderingsansvarig. 

Kluster 15 inkluderar industriell organisation och ekonomi, kvalitetsteknik samt kvalitetsledning och har Aron Larsson som utvärderingsansvarig. 

Kluster 17 inkluderar maskinteknik, teknisk design, skogs- och träteknik, sjöfartsvenskap samt yrkeskunnande och teknologi och har Per Gradin som biträdande utvärderingsansvarig. 

Omgång 3

Under hösten 2018 rekryterades externa representanter till bedömargrupperna, samt studentrepresentanter. Alla tre kluster hade sina upptaktsmöten i Stockholm under januari månad, i samband med det påbörjades skrivandet av självvärderingar. Lärosätesintervjuer väntas i maj och därefter skriver bedömargruppen en rapport som ska vara klar i oktober 2019.

Kluster 3 inkluderar sociologi, genusvetenskap, arbetsvetenskap samt ledarskap och organisation och har Roine Johansson som utvärderingsansvarig. Platsbesök vid Mittuniversitetet 21-23 maj.

Kluster 9 inkluderar juridik, rättsvetenskap samt skatterätt och har Rikard Karlsson som biträdande utvärderingsansvarig. Platsbesök från Karlstads universitet13-14 maj. 

Kluster 11 inkluderar svenska språket, svenska som andraspråk, litteraturvetenskap, musikvetenskap, konst- och bildvetenskap samt filmvetenskap och har Anders S Johansson som biträdande utvärderingsansvarig. Platsbesök från Linnéuniversitetet 16-17 maj.

Omgång 2

Alla tre kluster hade sina upptaktsmöten i Stockholm under augusti och september. Skrivandet av självvärderingar pågick sedan under hösten på lärosätena medans bedömargruppen läste och bedömde självständiga arbeten. Självvärderingarna lämnades in under december månad och platsbesöken hölls i januari och februari. Rapporterna beräknas vara klara i maj/juni 2019.

Kluster 4 inkluderar Geografi, kulturgeografi samt turismvetenskap och har Maria Lexhagen som utvärderingsansvarig. Upptaktsmötet var i Stockholm den 3:e september, självvärderingen lämnades in 17 december och platsbesöket genomfördes i Östersund 28-30 januari. 27 maj förväntas rapporten publiceras. 

Kluster 5 inkluderar psykologi samt kriminologi och har Ingrid Zakrisson som biträdande utvärderingsansvarig. Upptaktsmötet var i Stockholm den 17 september, självvärderingen lämnades in 17 december och platsbesöket genomfördes från Karlstad 4-5 februari. 

Kluster 12 inkluderar biologi, kemi samt miljövetenskap och har Håkan Edlund som biträdande utvärderingsansvarig. Upptaktsmötet var i Stockholm den 29 augusti, självvärderingen lämnades in 3 december och platsbesöket genomfördes från Lnu i Kalmar 28-30 januari. 10 juni förväntas rapporten publiceras. 

Kontaktpersoner

Håkan Wiklund – Prorektor, representant i Treklöverns ledningsgrupp

Lena Lenner – Kvalitetshandläggare NMT, handläggare i Treklöverns ledninsgrupp

Anna Scherdin – Kvalitetshandläggare HUV