Kampanj för höstens utbildningar

Spara favorit 13 mar mars 2018

På fredag trummar vi igång årets stora studentrekryteringskampanj - den för ansökan till hösten 2018. Vi har utvecklat vårt koncept och tagit fram en kampanj med nya profilerande filmer och utbudsannonser. Vi kommer att synas i TV och i sociala och digitala kanaler.

Efter några veckors kampanj för sommarkurserna (sista dag på torsdag) är det så dags för kampanjen för höstens utbildningar. Som vanligt har vi en övergripande varumärkesbyggande profilkampanj och en utbudkampanj.

Profilkampanjen bygger på våra två sprillans nya filmer och kommer att gå på Facebook, Instagram, YouTube, TV3 och Kanal 5. Filmerna vänder sig till två olika målgrupper, de lite yngre studenterna som vill och kan plugga på campus och de något äldre studenterna som befinner sig en en annan livssituation och vill plugga på distans. Serien skulle med fördel kunna byggas på med fler filmer, exempelvis en film som vänder sig till dem som vill fortbilda sig via kurser (det livslånga lärandet).
Här kan du se de nya filmerna:
"Campusfilmen"
"Distansfilmen"

Utbudskampanjen består av 11 kampanjer för lika många program: Civilingenjörsutbildningarna, Idrottsvetenskapligt program, Journalistprogrammet, Förvaltningsjuridiska programmet, Grundlärarutbildning, åk 4-6, Risk- och krishanteringsprogrammet, Samhällsvetarprogrammet, Socionomprogrammet, Sportteknologi, Turism- och destinationsutvecklingoch Ämneslärarprogrammet. Det blir annonser och sponsrade inlägg på Facebook och Instagram samt banners i Googles displaynätverk. En del kampanjer kommer att synas på webbsajter som Ny Teknik, Freeride och nyhetssajter i regionen.

Kampanjerna startar 16 mars och pågår till sista ansökningsdag 16 april. TV-reklamen går under vecka 13 och 14, övriga kanaler syns vi i under hela ansökningsperioden.

Konceptet och kampanjmaterialet är framtaget av Gullers Grupp och Slice mediaproduktion i samarbete med kommunikationsavdelningen på Mittuniversitetet. Konceptet är testat i fokusgrupp med studenter. Storyboarden för filmerna är testat i en onlineundersökning av Kantar Sifo (på uppdrag av oss). Respondenter var både förstahandssökande till Miun och studieintresserade personer från Sifos egen panel. Totalt deltog närmare 700 personer i undersökningen. Vi fick fin respons och använde inputen till att skruva till storyboarden ytterligare inför filminspelningarna.

Frågor eller funderingar om konceptet och profilkampanjen? Kontakta Anna Ossung på kommunikationsavdelningen. Frågor om kampanjerna för de olika programmen besvaras av respektive kommunikatör för utbildningarna, se lista här:

Tillbaka till toppen
Stäng meny
Favoriter /globalnavigation/closemenu