Profilkampanj, vt 2012

Spara favorit 28 sep september 2016

Den 16 mars startar den övergripande, imageskapande kampanjen inför 15 april. Tanken med kampanjen är att väcka uppmärksamhet och skapa nyfikenhet - och att göra det med glimten i ögat. Kampanjen går i i våra prioriterade geografiska områden: Jämtland, Västernorrland, Hälsingekommunerna, storstadsområdena och vår "teststad" Gävle.

2012 är drakens år enligt den kinesiska astrologin och det är ett år för förändring, nya beslut och vägval. Detta är utgångspunkten för kampanjen. Kärnan i kampanjen är ett test där man kan få fram vilket djur man är i den kinesiska zoodiaken och sedan få tips på utbildningar som kanske kan passa. Allt görs med en humoristisk ton.

 

Stora delar av kampanjen går i internetmedier och i sociala medier, men vi annonserar också i några tidningar. Annonseringen driver trafik till en kampanjsida på vår webb där testet finns. Där lyfter vi också fram våra största konkurrensfördelar så som våra unika utbildningar, den starka kopplingen till arbetslivet och det stora utbudet av distansutbildningar. Den som gör testet kan dela sitt resultat via Facebook och Twitter och på så sätt får vi en viral spridning, det vill säga att målgruppen själva sprider vårt budskap. Kampanjen finns även på vår Facebooksida.

 

Som ett komplement till denna kampanj gör vi också viss specifik annonsering  för att lyfta fram distansutbildning. Denna delkampanj kommer att gå under hela perioden på Google och intensivt sista veckan på Facebook, med en så kallad videoannons. Filmen publiceras även på vår webb och Facebooksida, och finns upplänkad här till höger under exempel på reklamenheter.

 

Profilkampanjen kompletteras också av de kampanjer som görs av institutioner och fakulteter för pecifika program och ämnen, och där samordning sker via UK/kommunikation.

 

Profilkampanjen är framtagen i samarbete med reklambyrån Vinter och mediebyrån Nowa kommunikation.

 

Datum Annonsmedia
15 mars

 Antagning.se öppnar för anmälan

16 mars

Kampanjen startar på vår webb och Facebooksida, se beskrivning ovan.

16 mars -
15 april

Onlinekampanj:
- Annonser på Facebook
- Banners på webbplatser inom Schibstedts webbplatsnätverk (både traditionell bannerannonsering och beteendestyrd annonsering)

- Sponsrade länkar på Google (söknätverket och displaynätverket -  Googles annonsutrymmen på externa webbplatser som kopplar till utbildning, studier etc.)

21 mars Annons i Svenska Dagbladets högskoleguide
26 mars Annons i Metro Stockholm, Göteborg och Skåne, tema högre utbildning
2 och
10 april
Annons i Abetarbladet, Gefle Dagblad, Dagbladet, Hudiksvalls Tidning, Ljusdals Posten, Ljusnan, Länstidningen Östersund, Sundsvalls Tidning, Söderhamns Kurirer, Tidningen Ångermanland, Örnsköldsviks Allehanda och Östersunds Posten.
3 april Memostick på första sidan av Östersunds Posten och Länstidningen i Östersund.