Telefoni – FAQ

Spara favorit 13 okt oktober 2016

Här finner du de vanligaste frågorna om mobil telefoni.

FAQ – Frågor om mobil

Finns det möjlighet att få "hyra" en iPhone?

Den telefonmodell som erbjuds är den som vi för tillfället har som standardmodell enligt befintligt hyresavtal (24mån) med Telia. För information om aktuellt lager kontakta Servicecenter.

Går det att flytta över nuvarande mobilnummer till min privata telefon?

Det finns vissa möjligheter att överta sitt jobbmobilnummer exempelvis när man avslutar sin anställning. I dessa fall kontaktar du Servicecenter.

Har mobiltelefonen några spärrar; begränsningar i var man kan ringa och vilka tjänster man kan använda?

Mobiltelefonen är spärrad för utlandssamtal, men efter beslut av närmaste chef kan man få sin telefon öppnad för utlandssamtal genom att kontakta Servicecenter. Servicecenter kan vid behov tillfälligt öppna telefonen för utlandssamtal. Närmaste chef avgör om du har behov av en permanent utlandsöppen telefon och meddelar i så fall detta beslut till Servicecenter.

Även så kallade premium numbers, dvs. betalnummer är spärrade. Det innebär att det inte går att ringa telefonnummer som börjar med riktnummer 071, 099, 0939, 0944, 0900 och 900, med undantag för nummerserien 071-90000100000 – 071- 90000599999. Det går heller inte att få innehållstjänsten levererad vid beställning av innehåll via SMS/MMS sänt till 72xxx nummer eller wrap. Sedan den 1 januari ingår även nummerserien 118xxx i betalsamtalsspärren, med undantag på 118400 som är en tjänst för funktionshindrade.

Ingår utlandssamtal i mobilabonnemanget?

Nej. Utlandssamtal ingår inte i flatrate-abonnemanget, d.v.s. minuttaxa tillkommer för utlandssamtal.

Mobilsamtal till/från Norden och Baltikum ingår dock i grundabonnemanget.

Kan man få ett skyddsfodral till mobilen?

 Ja, dessa tillhandahålls av Servicecenter.

När jag befinner mig utomlands, kan jag då ringa och ta emot arbetssamtal till/från Sverige utan extra kostnad med mobilabonnemanget? Om inte, vem betalar för dessa samtal?

Telefonerna är spärrade för utlandssamtal, men efter beslut av närmaste chef kan man få sin telefon öppnad för utlandssamtal genom att kontakta Servicecenter. Kostnaden för utlandssamtal hanteras även den som overheadkostnad men extra höga samtalskostnader kommer att utredas/hanteras i särskild ordning.

Mobilsamtal till/från Norden och Baltikum ingår dock i grundabonnemanget.

Om jag har en mobiltelefon via Miun, men inget abonnemang via Miun, kan jag använda mitt privata nummer och göra om det till ett Miun-nummer?

Nej du kan inte göra om ditt privata mobilnummer till ett Miun-nummer/abonnemang. Du får ett Miun-abonnemang med ett nytt nummer.

Om man vill använda sin privata mobil och sätta in jobbmobilens SIM-kort i den, är det ok?

Ja, men då måste den privata telefonen ha jobbtelefonins applikationer installerade, och alla kostnader (inkl eventuella skador och reparationer) för telefonenheten betalas av den enskilde privat.

Vem bestämmer om jag får stänga min röstbrevlåda?

Du avgör själv om du ska ha din röstbrevlåda stängd. Om du vill få den avstängd så kontaktar du Servicecenter på telefon (010-142) 8000 knappval 4, eller via mejl: kontakt@miun.se. 

Är det tillåtet att ha en annan mobiltelefon? (avdelningens eget inköp)

Nej, universitetet ersätter inte inköp av någon annan mobil än den som erbjuds. Undantag är när telefonen ingår i en utbildning eller är en del av ett forskningsprojekt och därför behöver vara av ett speciellt fabrikat och eller annat operativsystem. För bedömning om kriterier av undantag uppfylls kontakta Servicecenter.

Är det tillåtet att ha ett privat SIM-kort i jobbets mobil?

Nej, det är inte tillåtet.

Är det tillåtet att hänvisa jobbets mobil till min privata mobil?

Nej, det är inte tillåtet.

25
12